HT Laser digitalisoi toiminnanohjauksensa Visma L7- ja LTR-järjestelmillä
Toiminnanohjaukseen liittyvät ratkaisut ovat tärkeässä osassa minkä tahansa teollisuusyrityksen liiketoiminnan järjestämisessä sekä arjen sujuvuuden varmistamisessa.
HT Laserille on tärkeää, että toiminnanohjausjärjestelmä on mukautettavissa juuri heidän tarpeisiinsa, ja siksi heidän liiketoimintaansa pyöritetään Visma L7- ja LTR-järjestelmillä. Visman järjestelmät ovat digitalisoineet yrityksen toimintoja jo lähes kaksi vuosikymmentä.
HT Laser on vuonna 1989 perustettu perheyhtiö, joka toimii metalliteollisuuden järjestelmätoimittajana. Kasvava perheyhtiö on osa Teiskonen-konsernia ja heillä on seitsemän tehdasta Suomessa sekä yksi Puolassa. HT Laser palvelee vuosittain yli tuhatta asiakasta alansa globaaleista markkinajohtajista paikallisiin pk-yrityksiin.
HT Laser tunnetaan alallaan eräänlaisena pioneerina. He toivat aikanaan Suomeen teollisen laser- ja vesileikkauksen ja jo muutama vuosi sitten he lähtivät mukaan ainetta lisäävään todellisuuteen hankkimalla metallitulostimen.
– Olemme tottuneet siihen, että tarjoamme asioita, joita harva osaa vielä pyytää. Pioneerihenki on meissä vahva ja haluamme aina olla ensimmäisten joukossa omalla toimialallamme viemässä juttuja eteenpäin, kertoo HT Laserin kehityspäällikkö Tuomas Koskinen.
Prosessien digitalisoinnilla lisää asiakasarvoa ja vähemmän hukkaa
– Tähtäämme paperittomaan tuotantoon, kertoo Koskinen.
– Toimintojemme digitalisointi on valtava toimintaamme ohjaava tekijä. Pyrimme digitalisoimaan kaiken, mikä vähentää hukkaa tai luo asiakkaillemme enemmän arvoa.
L7- ja LTR-ratkaisuilla hoidetaan HT Laserin liiketoimintoja aina myynnistä itse tuotteiden valmistukseen sekä toimitukseen. Myös yrityksen taloushallinto ja palkanlaskenta pyörivät L7:ssa. Kaikki tieto asuu Visma L7 -toiminnanohjausjärjestelmässä ja LTR sujuvoittaa toimiston ja tuotannon välistä yhteistyötä.
Edelläkävijyyden henki on ohjannut HT Laseria myös kehittämään toiminnanohjauksen ratkaisujaan. Erityisesti LTR:ää on mukautettu HT Laserin tarpeiden ja toimintojen mukaiseksi. Viimeisen viiden vuoden aikana HT Laserin toiminnanohjauskokonaisuuteen on toteutettu useampi kehitysprojekti, jotta päivittäinen tekeminen olisi henkilökunnalle mielekkäämpää ja päätöksenteon tueksi saadaan reaaliaikaista ja ennen kaikkea laadukasta dataa.
Kuva: HT Laser Oy
Tarjouspyyntöjen käsittelyyn apua prosessin digitalisoinnista
HT Laser vastaanottaa tuhansia tarjouspyyntöjä vuosittain, joten on tärkeää, että yrityksellä on näkyvyys prosessin eri vaiheisiin ja esimerkiksi tarjouspyyntöjen läpimenoaikaan.
– Ennen tarjouspyyntöjen vientiä LTR:ään kyselyt tipahtelivat myyjien sähköposteihin ja vasta kun tarjousta laskettiin, prosessi siirtyi digitaalisiin järjestelmiin. Näkyvyys tarjouslaskentajonoon ei ollut tarpeeksi hyvä. Meidän volyymeillä siihen tarvittiin muutos, Koskinen linjaa.
Tarjouspyyntöprosessi päädyttiin viemään LTR-järjestelmään, mikä mahdollistaa nyt koko prosessin tarkastelun ja johtamisen tarjouspyynnön vastaanottamisesta tilausvahvistuksen lähettämiseen asti.
– Nyt voimme seurata missä vaiheessa tarjouspyynnön käsittely menee. Näemme milloin käsittely on aloitettu, milloin tarjous lähetetty ja milloin tilaus tullut. Tiedämme siis pyyntöjen läpimenoajan ja pystymme kehittämään toimintojamme niin että keskimääräinen vasteaika lyhenee, Koskinen avaa.
Reaaliaikainen näkymä tilausten etenemiseen parantaa toimitusvarmuutta
Jos tarjouspyyntöjen digitalisointi LTR:ään lyhentää asiakaspalvelun vasteaikaa, toimitusvalvonnan siirtäminen LTR:ään parantaa toimitusvarmuutta sekä lyhentää toimitusaikoja.
– Toimitusvalvonnan siirtäminen LTR:ään mahdollisti meille reaaliaikaisen näkymän tuotantomme tilaan. Esimerkiksi nyt näemme välittömästi mikäli tilaus on jäänyt jumiin, missä vaiheessa se on tapahtunut ja miksi. Ennen tämä oli jaettujen Exceleiden sekä henkilökunnalla olevan tiedon ja muistin varassa. LTR:n myötä olemme päässeet eroon merkittävästä määrästä sähköpostirallia tehtaiden välillä. Kaikilla asiakaspalvelusta tuotannon henkilöstöön on pääsy samoihin tietueisiin, Koskinen kertoo.
– Toisin sanoen siis mikäli hitsaaja ei voi syystä X hitsata tiettyä saumaa, kirjaa hän sen LTR:ään tilauksen tietoihin, mistä näemme missä tilaus on jumissa ja miksi. Nyt tiedot tuotannosta eivät jää muistamisen, puheiden tai viestilappusten varaan, Koskinen jatkaa.
Kuva: HT Laser Oy
Digitaalinen keräily on minimoinut keräilyvirheet
– Vieremän tehtaalla olemme siirtyneet digitaaliseen keräilyyn ja tulokset ovat olleet erinomaisia. Keräilyvirheet ovat vähentyneet merkittävästi ja henkilökunnalle työnteko on mielekkäämpää, Koskinen kertoo.
Ennen digitaalista keräilyä työnjohtaja HT Laserin Vieremän tehtaalla tulosti päivittäin keräilylistoja yli tunnin tai jopa kahden tunnin ajan, jotta keräilijät pääsivät keräilemään tilauksia. Paperit saatettiin tulostaa kaksi päivää ennen keräilyä, joten listat olivat joskus ehtineet vanhentua keräilyyn mennessä. Nyt kun keräily ja sen suunnittelu hoidetaan digitaalisesti LTR:ssä, menee keräilyn suunnitteluun vain neljäsosa aiemmin käytetystä ajasta ja aamulla keräilijät voivat paperipinkkojen sijaan napata tabletin käteen ja lähteä töihin. Kaikki tarvittava tieto keräilyyn, kuten setitys- ja pakkausohjeet, löytyy LTR:stä reaaliaikaisena.
– Onhan se selkeää, että henkilökunnan on mukavampi tulla aamulla töihin kun töitä tehdään moderneilla työkaluilla, jotka nopeuttavat ja helpottavat työtä sekä minimoivat virheet. Se on meille HT Laserilla äärimmäisen tärkeää, alleviivaa Koskinen.
– Ja kun viimeinen tuote saadaan keräilyssä lavalle, samalla lähtee yhdellä napin painalluksella tieto asiakkaalle tilauksen valmistumisesta eli toimitussanoma. Todella kätevää, Koskinen lisää.
HT Laser siis kulkee määrätietoisesti kohti tavoitettaan digitalisoida toimintonsa ja odottaa jo innolla seuraavia kehitysprojekteja.
– Koemme, että meitä on Vismalla kuunneltu ja meidän havaitsemiin ongelmiin on pyritty löytämään ratkaisut ja jatkuva kehittyminen on mahdollistettu, kiittää Koskinen.
– Kaikki lähtee kuitenkin asiakkaidemme ja henkilökuntamme tarpeista. Meidän tehtävä on vastata niihin. Olemme aivan hiljattain saaneet Vuoden Toimittaja -palkinnon kahdelta isolta asiakkaaltamme. Koemme, että kehitystyömme näin myös palkitaan, päättää Koskinen.
Lue lisää Visma L7- ja LTR-järjestelmästäAsiakas
HT Laser Oy
Visman järjestelmät
Ratkaisu
- Kaikki tieto asuu Visma L7 -toiminnanohjausjärjestelmässä
- LTR sujuvoittaa toimiston ja tuotannon välistä yhteistyötä
Hyödyt
- Prosessien digitalisointi on tuonut lisää asiakasarvoa ja vähemmän hukkaa
- Reaaliaikainen näkymä tilausten etenemiseen parantaa toimitusvarmuutta
- Digitaalinen keräily on minimoinut keräilyvirheet
Asiantuntijamme ovat apunasi! Voit pyytää tarjouksen Visma L7 -järjestelmästä tai kysyä lisätietoa järjestelmästä ja palveluistamme.
Asiantuntijamme saat kiinni sähköpostitse osoitteesta myyntipalvelu.realestate@visma.com tai täyttämällä oheisen lomakkeen.
Otamme sinuun yhteyttä pikimmiten!
Olethan yhteydessä sovellustukeen, jos asiasi liittyy ohjelmiston käyttöön, käyttäjätunnuksiin tai salasanoihin.