Siirry sisältöön

Etsimme parhaan mahdollisen ratkaisun – Visma L7:n kehittäjät tuntevat asiakkaansa

Asiakaskokemus

Toiminnanohjausjärjestelmä Visma L7 on keskeinen työkalu monille teollisuuden aloille. Kehitystyön lähtökohta on asiakkaan toimialan ja liiketoiminnan ymmärtäminen.

 

Visma Sirius on sitoutunut asiakaslähtöisyyteen ja asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen. L7-tuotekehitystiimin vetäjä Matias Kostiainen korostaa, että asiakkaiden tarpeisiin perehtyminen on kaiken kehitystyön a ja o. Siksi Visma L7:n kehittäjät osallistuvat aktiivisesti asiakasprojekteihin.

 

”Tuotekehitys on projekteissa mukana alusta asti varmistaen, että saamme mahdollisimman tarkan kuvan asiakkaiden tarpeista ja vältämme virheellisen tiedon leviämisen. Tämä lisää ymmärrystä ja helpottaa työtä merkittävästi,” Kostiainen sanoo.

 

Lähtökohtana on, että kehittäjät löytävät parhaan mahdollisen ratkaisun asiaan. Kehitysten suhteen asiakas ei siis aina saa sitä, mitä pyytää – ja hyvästä syystä.

 

”Kun ymmärrämme kokonaiskuvan, ratkaisu saattaa löytyä muualta, kuten prosessien parantamisesta. Ilman riittävää ymmärrystä toteutetut muutokset voivat johtaa hyödyttömiin ratkaisuihin, turhiin kustannuksiin ja sitä kautta huonoihin kokemuksiin.”, Kostiainen toteaa.

 

Asiakaskokemus punnitaan viime kädessä silloin, kun apua tarvitaan kiireellisesti. Vaikka tilanteet harvemmin liittyvät suoraan ohjelmiston toimintaan, on nopea toiminta ensiarvoisen tärkeää.

 

”Meillä autetaan aina asiakasta yli tiimirajojen. Kriittiset tapaukset kykenemme ratkomaan saman vuorokauden aikana. Siitä olemme saaneet kiitosta”, Kostiainen sanoo.

 

Ajantasainen viestintä lujittaa luottamusta

Visma Sirius kuulee jatkuvasti asiakkaitaan käyttäjätyytyväisyyskyselyjen kautta. L7-ohjelmistossa on mahdollista antaa suoraa palautetta tuotekehitykselle yksittäisiin sovelluksiin liittyen. Lisäksi asiakkaat jättävät kehitysehdotuksia L7:n ideapalstalla Eteisessä. Muut käyttäjät voivat tykätä hyviksi havaitsemistaan ideoista, mikä antaa osviittaa siitä, kuinka tärkeänä ehdotusta pidetään.

 

”Asiakkaan lisäksi kuka tahansa meillä Siriuksella voi jättää kehitysehdotuksen. Kaikki on kutsuttu mukaan kehittämään. Jokainen idea käydään läpi ja arvioidaan, miten asiakashyöty ja työmäärä kohtaavat”, Kostiainen kertoo.

 

L7:ää kehitetään kahdeksan viikon sykleissä Käräjät-mallilla. Aina ennen syklin alkua monialainen kehitystiimi kokoontuu niin kutsutuille käräjille, joissa päätetään yhdessä tulevassa syklissä tehtävät kehitykset. Asiakkaille Käräjät-mallin käyttöönotto on merkinnyt läpinäkyvämpää ja ennakoivampaa viestintää.

 

”Helmasyntimme meillä ja alalla yleensä on ollut, että asiakkailla ei ole ollut näkymää siihen, mitä kehitetään ja millä aikataululla. Käräjät-malliin kuuluu, että viestimme ajantasaisesti meneillään olevista kehityksistä. Kerromme myös, jos pyyntöä ei oteta työn alle ja perustelemme, miksi”, Kostiainen sanoo.

 

Visma L7 on jatkuvan kehitystyön kohteena, myös sellaisen, mikä ei näy suoraan asiakkaille. Ohjelmistoon tehdään optimointeja ja REST-rajapintoja kehitetään erittäin aktiivisesti.

 

”Modernin ohjelmistokehittämisen perusta on kuitenkin pitää huolta tietoturvasta. Tietoturvatoimet lähtevät meillä konsernitasolta saakka, ja noudatamme siinä tiukkaa ohjelmaa”, Kostiainen sanoo.